LNG w transporcie międzynarodowym
Pierwszy przejazd ciężarówki zasilanej gazem ziemym przez całą Europę
Auta ciężarowe zasilane LNG potwierdzają swoje możliwości w praktyce. Jedno z hiszpańskich przedsiębiorstw transportowych jako pierwsze w Europie będzie użytkowało samochody napędzane skroplonym gazem ziemnym na międzynarodowych trasach. W tym przypadku wybór padł na IVECO Stralis Natural Power - pierwszy ciężki pojazd użytkowy przystosowany fabrycznie do zasilania LNG.
Należący do firmy Transordizia Stralis LNG pokonał trasę z Madrytu do Hamburga. Wcześniej samochody zasilane LNG — jako alternatywę dla ciężarówek z silnikami Diesla — wysyłano w znacznie krótsze trasy: do północnych Włoch, Francji, Holandii czy Belgii. Tym razem firma po raz pierwszy zdecydowała się użyć samochodu ciężarowego zasilanego LNG na trasie kończącej się aż w Niemczech. Samochód tankował LNG na stacjach w Madrycie (Hiszpania) oraz Amberes (Belgia).
Zapowiedzią wprowadzenia LNG w transporcie dalekobieżnym jest wdrożenie nowego Iveco Stralis NP 400. Pojazdy te są wyposażone w silniki IVECO Cursor 9 Euro VI przystosowane do spalania gazu ziemnego – LNG lub CNG. Jednostka o pojemności 8,7 litra rozwija moc 400 KM i maksymalny moment obrotowy 1700 Nm. Silnik jest pierwszą konstrukcją w swojej kategorii o takiej samej mocy jak jej wysokoprężny odpowiednik. Nowy Stralis NP jest również pierwszym samochodem ciężarowym napędzanym gazem ziemnym z 12-biegową przekładnią zautomatyzowaną. Skrzynia biegów Eurotronic zapewnia niższe zużycie paliwa i wyższy komfort jazdy. Zbiorniki paliwa o zwiększonej pojemności wydłużają zasięg wersji napędzanej tylko LNG do 1500 kilometrów.