Korzyści wynikające z przejścia na napęd LNG
Wszystko, co zyskuje Państwa firma wybierając skroplony gaz ziemny zamiast oleju napędowego.
Dane wykresu/Korzyść | ON | LNG |
Koszt paliwa | 100 | 70 |
Emisja CO2 | 100 | 90 |
Hałas | 100 | 90 |
-
Redukcja wydatków na zakup paliwa.
-
Niższe koszty eksploatacyjne pojazdów.
-
Ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
-
Cichsza praca pojazdów.
-
Większe bezpieczeństwo eksploatacji pojazdów.
Potwierdzenie wyników w warunkach drogowych
Transport międzynarodowy (DMC: 40,0 t)
Transport krajowy (DMC: 40,0 t)
Auta komunalne (DMC: 7,5 – 40,0 t)
Wykres. Porównanie eksploatacji ciągników siodłowych zasilanych olejem napędowym i LNG w odniesieniu do wartości dla silnika zasilanego Dieslem
Dane: Testy drogowe w Polsce – projekty IKEA oraz PGK Śrem
Dlaczego LNG zamiast CNG
Gaz ziemny w postaci sprężonej (CNG) udowodnił zalety metanu jako paliwa. LNG pozwala na ich efektywne rozwinięcie dla ciężkich pojazdów.

Fot. Zbiornik LNG
Większy zasięg przy tej samej wielkości zbiorników
Do 1.500 km na jednym tankowaniu
Krótszy czas tankowania.
Ma szczególnie duże znaczenie przy eksploatacji samochodów ciężarowych.
Mniejsza masa instalacji gazowej.
Nawet o 50%.
Brak wpływu temperatury na ilość zatankowanego paliwa.
W przypadku CNG przy wysokich temperaturach nie osiąga się pełnych możliwości zbiorników.

Fot. Zestaw zbiorników CNG
Źródło: Iveco
Dane wykresu/Korzyść | CNG | LNG |
Ilość paliwa | 37 | 100 |
Zasięg pojazdu | 38.46 | 100 |
Czas tankowania | 100 | 50 |
Masa zbiorników | 100 | 60 |
Rzeczywiste napełnienie po tankowaniu | 77 | 100 |
Porównaj zalety LNG w stosunku do CNG
Sprawdź korzyści!
Rozwiązanie LNG dla transportu
Rozwiązanie dla ciężarówek zasilanych CNG i LNG
Przygotujemy dla Państwa kompleksowy plan przejścia na napęd gazowy oraz indywidualnie wypracujemy rozwiązanie gwarantujące oszczędności
i skuteczne wdrożenie napędu LNG.
- Atrakcyjna cena LNG w oparciu o europejskie notowania giełdowe gazu
- Kalkulacja ceny LNG razem z kosztem stacji oraz obowiązującymi podatkami.
- Im dłuższy okres zakupu LNG i większy wolumen zużycia gazu, tym lepsze warunki cenowe.
- Każda stacja LNG dopasowywana jest pod indywidualne zapotrzebowanie Klienta.
- Przed oddaniem inwestycji do użytku, dokonujemy przeszkolenia personelu w obsłudze stacji.
- Prowadzimy ciągły, zdalny monitoring stanu technicznego stacji (m.in. Ilość paliwa w zbiorniku stacjonarnym, bieżącej pracy urządzeń).
- Odpowiadamy za wszelkie aspekty prawne i formalne po stronie:
- dostaw i tankowania paliwa LNG;
- projektu, budowy i utrzymania stacji LNG.

dostawy
i tankowanie
LNG
FIRMA TRANSPORTOWA
Flota aut ciężarowych
Stacja tankowania LNG
Dostawy, przechowywanie i tankowanie LNG - podstawowe informacje.

-
CYSTERNA
Cysterna kriogeniczna. Gaz LNG transportowany jest z fabryki skraplania do stacji tankowania LNG w specjalistycznych cysternach kriogenicznych, utrzymujących niską temperaturę skroplonego gazu w trakcie jego przewożenia.
-
ZBIORNIKI
Zbiorniki kriogeniczne służą do magazynowania gazu w postaci skroplonej.
-
POMPA
Pompa kriogeniczna zatłacza paliwo do dystrybutora LNG.
-
DYSTRYBUTOR LNG
Dystrybutor LNG odmierza ilość zatankowanego paliwa, a następnie zestandaryzowaną końcówką napełniany jest pojazd LNG - auto ciężarowe, autobus lub inny pojazd ciężki.
Stacje LNG - warianty wykonania
Dzięki wiedzy i doświadczeniu dopasujemy instalację tankowania do Państwa potrzeb.
![]() fot. Cryogas
|
![]() fot. Cryogas
|
![]() fot. Cryogas
|
Stacja pełnowymiarowa | Stacja modułowa (SKID) | Stacja kontenerowa |
Pełna zabudowa terenu | Zabudowa pod stację | Wygospodarowywanie terenu |
Zbiornik wertykalny | Zbiornik horyzontalny | Zbiornik horyzontalny |
50 i więcej pojazdów | Do 50 pojazdów | Do 50 pojazdów |
Wymagania lokalizacyjne
Dla ustawienia stacji tankowania LNG jedyne wymagania to teren przystosowany do obsługi pojazdów ciężarowych (dostawy paliwa) oraz przyłącze energii elektrycznej o mocy 20 kW.
Już bazowa aparatura gwarantuje krótki czas tankowania gazu LNG z pełną wydajnością do pojazdów ciężarowych (max. 10 minut).
Wariant stacji tankowania - LCNG i LNG
Możliwość rozbudowy stacji LNG o moduł tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG).

-
CYSTERNA
Cysterna kriogeniczna. Gaz LNG transportowany jest z fabryki skraplania do stacji tankowania LNG w specjalistycznych cysternach kriogenicznych, utrzymujących niską temperaturę skroplonego gazu w trakcie jego przewożenia.
-
ZBIORNIKI
Zbiorniki kriogeniczne służą do magazynowania gazu w postaci skroplonej.
-
POMPA
Pompa kriogeniczna zatłacza paliwo do dystrybutora LNG.
-
DYSTRYBUTOR LNG
Dystrybutor LNG odmierza ilość zatankowanego paliwa, a następnie zestandaryzowaną końcówką napełniany jest pojazd LNG - auto ciężarowe, autobus lub inny pojazd ciężki.
-
APARATURA LCNG
Wytwarza finalne paliwo CNG, gotowe do tankowania.
-
DYSTRYBUTOR CNG
Dystrybutor CNG odmierza masowo sprężony gaz, następuje tankowanie zbiorników CNG w pojeździe.
LCNG – opcja
W ramach jednej instalacji tankowania, oprócz modułu
do tankowania LNG, możliwe jest wytwarzanie i tankowanie
gazu ziemnego w postaci sprężonej (CNG).
W tym celu wykorzystywana jest instalacja LCNG,
pozyskująca gaz sprężony z formy ciekłej.
Tankowanie CNG z własnego kompresora
Posiadasz auta CNG oraz przyłącze gazu ziemnego? Zapoznaj się z naszym rozwiązaniem dla gazu sieciowego!
Cryogas jako dostawca LNG dla transportu
Doświadczenie firmy w budowie i eksploatacji stacji tankowania LNG.

Testy drogowe Iveco Stralis LNG
Działanie: Długodystansowe testy aut ciężarowych LNG
Start: Czerwiec - Listopad 2015
Flota: IKEA Distribution North Europe
Status: Cryogas zapewnia infrastrukturę tankującą oraz dostawy i tankowanie LNG do pojazdów
Pierwsza stacja LNG dla firmy komunalnej
Działanie: Projekt i budowa stacji tankowania LNG/CNG
Start: Wrzesień 2015
Flota: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Śrem
Status: W lutym 2015 roku Cryogas wygrał przetarg na projekt i budowę stacji tankowania LNG/CNG oraz dostawy gazu.

Stacje tankowania LNG wykonane przez Cryogas
Przedstawienie procesu inwestycyjnego na podstawie własnych doświadczeń.

URZĄDZENIA DO TANKOWANIA LNG W OLSZTYNIE I ŚREMIE, MONTOWANE PRZEZ CRYOGAS
Zadanie: Projekt i wykonanie stacji LNG do tankowania pojazdów
Lokalizacje i oddanie do użytku: Olsztyn (2014), Śrem (2015)
Wykonanie: Cryogas M&T Poland
Kompleksowy proces inwestycyjny budowy stacji LNG w zakresie.
- Uzyskanie stosownych pozwoleń
- Wykonanie kompletnego projektu budowlanego
- Ustanowienie kierowników i inspektorów budowy
- Wykonanie wszelkich robót budowlanych i sanitarnych, a także wszystkich prac ogólnobudowlanych
- Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu
Szukasz miejsca, gdzie można tankować LNG?
Skontaktuj się z nami
Ciężarówki zasilane CNG/LNG
Zapraszamy się do zapoznania z ofertą rynkową pojazdów ciężarowych zasilanych CNG/LNG.
Ciężarówki zasilane LNG – ruch dalekobieżny:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
IVECO | IVECO | SCANIA | VOLVO |
Stralis NP 400 LNG | Stralis NP 460 LNG | R 410 LNG | FH/FM LNG |
Silnik: CURSOR 9 LNG | Silnik: CURSOR 13 LNG | Silnik: OC13 101 410 LNG | Silnik: G13C460 |
Silnik poj: 8.700 ccm | Silnik poj: 12.900 ccm | Silnik poj: 12.700 ccm | Silnik poj: 12.800 ccm |
Silnik moc: 400 KM 294 kW/2.000 obr |
Silnik moc: 460 KM 338 kW/1.900 obr |
Silnik moc: 410 KM 302 kW/1.900 obr |
Silnik moc: 460 KM |
Moment obr: 1.700 Nm 1.200-1.600 obr |
Moment obr: 2.000 Nm 1.100-1.600 obr |
Moment obr: 2.000 Nm 1.100-1.400 obr |
Moment obr: 2.300 Nm |
Zasięg: do 1.600km | Zasięg: do 1.600km | Zasięg: do 1.600km | Zasięg: do 1.000km |
Źródło i fot.: Iveco, Cryogas, Scania, Volvo Trucks
Ciężarówki zasilane CNG/LNG – ruch miejski i regionalny:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
IVECO | RENAULT | SCANIA | VOLVO |
Stralis NP 330 CNG/LNG | D Wide CNG | P 340 CNG/LNG | FE CNG |
Silnik: CURSOR 8 | Silnik: NGT 9 | Silnik: OC09 102 340 CNG | Silnik: G9K320 |
Silnik poj: 7.800 ccm | Silnik poj: 8.900 ccm | Silnik poj: 9.300 ccm | Silnik poj: 8.900 ccm |
Silnik moc: 330 KM 243 kW/2.000 obr |
Silnik moc: 320 KM 239 kW/1.950 obr |
Silnik moc: 340 KM 250 kW/1.900 obr |
Silnik moc: 320 KM |
Moment obr: 1.300 Nm 1.200-1.785 obr |
Moment obr: 1.356 Nm 1.100-1.250 obr |
Moment obr: 1.600 Nm 1.100-1.400 obr |
Moment obr: 1.356 Nm |
Zasięg: CNG do 500 km, LNG do 1.600 km |
Zasięg: 300 - 400 km | Zasięg: CNG do 500 km, LNG do 1.600 km |
Zasięg: 300 - 400 km |
Źródło i fot.: Iveco, Crogas, Scania, Volvo Trucks
Chcesz wiedzieć więcej? Jesteśmy do Twojej dyspozycji!
Cryogas M&T Poland S.A.
e-mail: transport@cryogas.pl
tel. +48 22 439 01 00